Sidor

18 sep. 2013

Sweet Shine

Är arbetsnamnet på den kortfilm, dansfilm, som utgör mitt masterprojekt. Min huvudsakliga roll är som koreograf och regissör. Jag har en samarbetspartner i  projektets producent Emelie Axelsson. Det här projektet ingår även i Emelies utbildning (men på kandidatnivå på KSM). Vi är båda rookies i det här sammanhanget men väldigt angelägna om att  lyckas göra nåt jävligt bra.

Filmen utgår ifrån identitetsskapande. Specifikt den period där det börjar ta form och då man dessutom är väldigt begränsad  i sitt handlingsutrymme. Jag tänker då på högstadie- och gymnasietiden om vi ska prata i termer av skola, och det ska vi. Filmen utspelas i skolmiljö. Skolan, den plats som vi alla måste förhålla oss till och där vi placeras i grupper vare sig vi vill eller inte med människor vi inte alltid har valt. Vår personlighet blir allt tydligare, våra begär, våra drömmar. Och om allt det har vi en massa funderingar och oro. Jag minns högstadiet som en period av att vilja passa in överallt men en övermäktig känsla av att just inte göra det. Jag tog min tillflykt till musik och dans. Och arbetsnamnet till projektet är inspirerat av det, namnet är titeln på en Sonic Youth-låt. Just den specifika låten har väl egentligen inget med min högstadietid att göra, det skulle i så fall vara hela Dirty-skivan. Men det var kul att göra en referens till något som var viktigt för mig under den perioden (och ingen av titlarna på Dirty passade till filmen).

För typ tre veckor sedan skrev vi klart projektbeskrivningen med synopsis, budget och tidsplan. Just nu kommunicerar jag med dansarna till de fyra huvudkaraktärer. Jag ska fortsätta med koreografi och jag ska kontakta musiker. Emelie ringer runt och försöker hitta inspelningsplatser och styr upp kostymen. Väldigt mycket att göra och eftersom detta egentligen blir min första film så är det nervöst, oroande och lite läskigt men jäklar vad kul!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar