Sidor

23 feb. 2012

Dans från förr 2

Då så nu är det på tiden med del två av Dans från förr...
Det här är en duett som jag gjorde tillsammans med Helena Uhr 2008. Den har visats live bara vid ett tillfälle så det känns lite kul att den kan få ses av lite fler nu, även om det här formatet kanske inte helt gör den rättvis. Hur som helst så var väl det här första gången jag och Helena jobbade på allvar tillsammans, det blev fler tillfällen sen. Jag kom in i projektet med en inriktning mot modernt och impro medan Helena kom från mer av ett jazzperspektiv, spännande. Det jag egentligen minns mest från arbetsprocessen var när vi jobbade med minnen. Vi tog med oss någonting fysiskt som var kopplat till det minne vi ville jobba med. Jag tog med en bild från min familjs lantställe där jag och min kusin, vi är väl 5-6 år, sitter på en kärra med ett av mina favorit gosedjur, en sköldpadda. Så jag utgick ifrån lantstället och flera minnen därifrån. Jag tror att den delen av processen var betydelsefull för oss båda på nåt sätt, kändes verkligt och nära.
Originalet är 17 minuter långt men jag har klippt ihop det till 4 minuter här. Vi deltog i PRISMA dans- och performance festival och det var de som dokumenterade föreställningen. Kan ju säga direkt att det här är första filmen jag själv har klippt, ljudsatt och allt så ha lite överseende, haha

1 kommentar: