Sidor

13 nov. 2012

Judson Dance Theatre


I år firar Judson Dance Theatre 50 år och jag måste uppmärksamma detta innan året är slut. Judson Dance Theatre var verksamma mellan åren 1962-1964 och hade sin bas i Judson Memorial Church i New York. Det är bara två år av aktivitet men man anser att här las grunden för post- modernt dans. Anledningen till att jag fascineras av denna period är att den verkar ha präglats av en otrolig kreativ energi, man laborerade med olika konstformer och förstås dansen i sig, allt som är så jäkla kul! Alltid när jag läser om denna period överlag och specifikt om verksamheten på Judson Memorial Church så blir jag så inspirerad till mitt eget skapande. Av den informationen som jag har läst om den här ganska löst sammansatta grupp så träffades man varje vecka för att just experimentera, utveckla, testa, samarbeta och skapa. Deltagarna hade olika bakgrunder från dans, film, foto, poesi och musik. Avstampet till gruppens samarbete var en koreografiworkshop med Robert Dunn. Första föreställningen med Judson Dance Theatre gick av stapeln 6 Juli 1962,  A Concert of Dance. Det man gjorde var att utmana den rådande synen och estetiken om vad dans var genom att bland annat skala av rörelserna, tekniken och berättandeformen. Ett bra exempel, som ofta nämns, på hur en produkt av Judson Dance Theatre kunde se ut är Yvonne Rainers Trio A som visserligen gjorde 1966 (om jag har hittat rätt fakta!) men det som man ser här är just det avskalade rörelsespråket baserat på ”vardagsrörelser” men också den icke narrativa ingången i dansen. Det som är intressant är att när jag tittar på just Trio A så känner jag igen mycket som jag själv gör, alltså mitt rörelsespråk och som finns hos många av de lärare som jag möt genom åren. Spåren från 60-talet finns tydligt i 2010-talet alltså, intressant! Dansare och koreografer som ofta nämns i anslutning till Judson Dance Theatre är Yvonne Rainer, Steve Paxton, Elaine Summers, Deborah Hay som alla deltog i den första föreställningen men också Trisha Brown, Meredith Monk, Lucinda Childs och David Gordon.
 
Här firas 50-års jubileum http://www.movementresearch.org/judson50/
 
Källor: Ballet and modern dance – Susan Au, History of Dance – Gayle Kassing, The Birth of the Judson Dance Theatre: "A Concert of Dance" at Judson Church, July 6 - Sally Banes,  Oxford Dictionary of Dance.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar