När jag var runt tjugo så
brann jag, verkligen brann, hade en massa energi och ville att alla skulle
förstå hur viktigt det är, med dans. Nu som trettio plus så är jag, ja, lite
synisk, märker att jag snabbt kommer i försvarsställning, känner ofta att den
där viljan har övergått till att hävda eller försvara rätten till dansen och då
särskilt modern eller konstnärlig dans och utbildning. Jag har börjat
förutsätta att människor jag möter inte är det minsta intresserade av dans (om
det inte är lättsamt och kommersiellt förstås) eller att de antingen inte har
den blekaste aning om vad modern dans är eller har en massa fördomar. Hmm,
känns inte som att det är en särskilt vettig inställning att ha! Men jag är
trött på att alltid behöva ta allt från början - jo, dans är mer än bara hopp och skutt, - nej, modern dans är inte pardans inte heller
street - nej, modern dans är inte så
konstigt egentligen, – nej, jag kan inte visa nåt just precis här och nu.
Jag skulle så gärna vilja ha diskussionen på
en annan nivå.
Jag har på olika sätt, i vad
som väl blir 10 års tid eller kanske egentligen 13 år (men vem räknar), försökt
dra mitt strå till stacken när det gäller att få Östgötarna och ofta specifikt
Linköpingsborna att förstå det underbara med dans, modern dans. Det har ju
uppenbarligen inte gett något jätteresultat. Kanske jag får känna mig lite
trött då?
MEN det fanns en annan tid
för den konstnärliga dansen i Östergötland och den började 1970. Eller snarare
en viktig period för konstnärlig scenisk dans påbörjades i och med bildandet av
Östgötabaletten. Då, slutet av
60-talet, fanns det alltså människor inom Östgötateatern (då Stadsteatern
Norrköping-Linköping) samt antar jag politiker och så ett litet gäng om 4
dansare som ansåg att Östergötland var the
place to be när det gällde dans. Man startade det första danskompaniet
knutet till en institutionsteater utanför storstäderna Stockholm, Göteborg och
Malmö. Den lillan gruppen på 4 dansare utvecklades till en full ensemble och
blev en av Sveriges främsta dansinstitutioner. Stora koreografer kom hit för
att jobba med dem, de vann stora priser och gjorde sig kända med sitt fokus på
barn och unga. Jag minns Vem ska trösta
knyttet? som hade premiär 1988 och jag var 9 år. Minnesbilden är suddig, en
massa ljus, jag sitter väldigt högt upp och jag håller andan av spänning. Jag
minns också Eldfågeln från 1991, även
här svagt minne, kostymerna, fragment av rörelser i rött och musiken (som jag
tyckte var dålig, klassiskt var inte favorit). Kanske, eller troligtvist, såg
jag fler uppsättningar under min skolgång men det är de jag minns. Undrar hur
många professionella dansföreställningar barn och ungdomar ser idag under sin
skolgång?
1996 drogs det ekonomiska
stödet in för Östgötabaletten och baletten lades ned. Det var vilda protester
mot beslutet, jag var 17 och alltför upptagen med mig själv för att hinna
uppfatta. Men jag minns en av de sista uppsättningarna som gjordes, Ristat i sten, det var kallt
och mörkt och magiskt på Himmelstalundsfältet. Men vad hände sen, efter 1996?
Inte mycket. Själv tog jag studenten och gav mig i väg mot drömmar om dans. Och
sen kom jag tillbaka och så är vi där som jag nämnde i början, en massa år
senare, en massa föreställningar, lektioner, elever, festivaler och möten
senare.
Nu i veckan har Corren dragit
igång en serie artiklar om dansen i Linköping. Förra veckan kom beskedet att
dans som estetiskprogram på gymnasiet inte erbjuds nästa läsår. Östsam meddelar att man satsar på dans och
tillsätter en dansutvecklare. Jag får mail från kultursekreterarna i Norrköping
och Linköping som planerar inför firandet av dansen dag i april. Det händer
saker just nu! Kan det generera något så kraftfullt som på 70-talet? Jag hoppas
på att man kan börja föra en diskussion på högre nivå, att dans i alla dess
former får en självklar plats och att vi aktörer samarbetar och är tillåtande
mot varandra. Jag hoppas att dansen och särskilt den moderna dansen och
dansutbildning kan komma att värderas högre. Dans genererar dans. Och jag ska
börja brinna och sänka garden.
Correns artikelserie: www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.
Min insändare från 2002: www.corren.se/nyheter/artikel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar