Sidor

27 jan. 2013

Ett par dagar i Stockholm och söndag

I fredags var jag på Dansmässan. Det är andra gången jag lyckats ta mig dit och jag var bara besökare båda gångerna. Men det är verkligen ett schysst arrangemang uppstyrt av Danscentrum. Det ger liksom en intressant inblick i vad som just nu sker inom danskonsten i Sverige. I år; dans för barn från 1 år, modern dans och streetdance i fusion, dans och teknik i fusion och att främst jobba i duettform. Anar att det sistnämnda beror på de ekonomiska anslagen snarare än en nytändning i duetten som spännande arbetsformat. Men det är verkligen så inspirerande att se all kreativitet, lust och energi. För mig att bara var i ett danssammanhang är grymt upplyftande just nu.

Som jag nämnde i föregående inlägg så fick jag nyligen frågan - Vad brinner du för?, en fråga å ena sidan så lätt att svar på men å andra sidan så svår att definiera. Sammanhanget där den blev ställd var omkring mitt fokus/ämne/område/frågeställning som rör mitt masterprojekt. Vad ska jag egentligen göra mitt masterprojekt om? Vad ska vara kärnan och vad vill jag? Egentligen.
Det är detta som har cirkulerat i  mitt huvud sen i tisdags med ett smärre sammanbrott i onsdags och lite av en nytändning igår kväll. Just nu vandrar jag på en väldigt skör tråd. Har nästan formulerat min idé men når inte riktigt fram, kan inte helt få ur mig mina tankar och sätta ihop de till något förståeligt konkret.

Jag försöker att sätta mig i sammanhang som kan underlätta inspirationen som att; åka till Stockholm på dansmässan, umgås med vänner och diskutera med dem, gå till Dansmuseets shop, titta på dansfilm (köpte en dvd med DV8 physical theatre på dansmuseet) läsa om dans (feelings are facts of life av Yvonne Rainer samt Dancefilm av Erin Brannigan) och idag söndag, sova länge.
Jag ska också försöka slappna av i alla måsten och borden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar