Sidor

3 nov. 2011

Sandviken Dag 1


Döm om min förvåning när man anländer och får se sig själv på
 framsidan av festivalprogrammet!
 Efter en  liten tur i Gävle för att fixa flyers, hämta kablar och äta lunch så tar vi bussen till Sandviken. Väl på konsthallen är det bara att sättas i arbete. Vi inser snabbt att marken är full av glassplitter, ojoj och ajaj, så det blir att städa. Sen började vi testa materialet. Vi blir misstagna för att vara uteliggare men kan snabbt rätta till missförståndet. Eftersom den här platsen är så helt annorlunda mot Norrköping så gäller det att anpassa och laborera med materialet. Jag har ju inget vattenfall att sträcka mig över utan får greja med några bänkar istället. Marken vi dansar på är kullersten och fuktig jord, publiken kommer stå ovanför oss på en bro, en gata och inne i konsthallen. Vi gjorde ett väldigt slarvigt misstag och värmde inte upp ordentligt!!! Min kropp kändes alldeles stum och tung, vilket ju inte underlättas av att man är utomhus och dansar på kullersten. Detta misstag gör jag inte om, förstås.





Förutom att repa så gäller det ju att rigga också. Här bredvid kan man se projektionen av en film som David Torell har gjort utifrån föreställningen i Norrköping. Kanske inte ser ut som så mycket på bild men i verkligheten blev det riktigt snyggt. Förhoppningsvis i snar framtid kan jag lägga upp filmen på bloggen. Men det blir den dag som tekniken står på min sida.








Vi riggar även lite ljus och lyckas få en riktigt fin scenbild som skapar skuggor när vi rör oss. Hela verket ses ovanifrån och det, ljuset, platsen och rörelserna gör att dimensioner, djup och avstånd blir svåra att avgöra. Vilket blir ganska coolt, om jag får säga det själv!
I övrigt bjöd Sandviken på billigt kaffe, coverband, loge/dusch/omklädningsrum i form av den allmänna toaletten på biblioteket samt zombie walk. Vad mer kan man begära?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar