Sidor

17 mars 2012

Kreativitet?


Just nu funderar jag mycket på kreativitet, inspiration och skapande. Vad är inspiration? Vad får man inspiration ifrån? Vad innebär kreativitet och att vara kreativ? Hur håller man liv i sin kreativitet? Vad är det som driver mig till att skapa? För det är som en drivkraft som finns i mig som jag måste få ut annars kanske jag blir galen. Måste få utlopp! Men vad är det som är drivkraften; skapandet, kreativiteten, behov av att uttrycka mig?
Idéer kan dyka upp precis när som helst. Ofta låter jag dem passera, ibland skriver jag ner dem, ibland fastnar de i huvudet och får snurra runt där en tid kanske i år innan de tar fysisk form och ibland kan de sättas i verket omgående. Det är väldigt svårt att säga var idéerna kommer ifrån, ofta så dyker de bara upp plötsligt och försvinner lika snabbt. Ibland vet jag att idén kommer från en specifik händelse, upplevelse. Ibland så är det totalt stopp, inga idéer och ingen lust, vad gör man då när man har en deadline att förhålla sig till? Men man kan ju också ha en massa idéer men aldrig genomföra nån. Nyckeln är kanske just genomförandet, en kreativ människa hittar sätt att genomföra idéerna och ser och tror på möjligheten att verkställa. Eller så är man bara lite galen!
psykiskt-sjuk-eller-kreativ
Jag tycker den här föreläsningen är schysst utifrån just det här ämnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar