Sidor

22 mars 2012

Lärare som inte får vara lärare och hemlösa dansare

Okej, jag erkänner att jag kanske haft en liten negativ ton i bloggen nu men jag tänker fortsätta med detta även idag! Jag vill påkalla uppmärksamhet till två artiklar som nådde mig i nyhetsflödet idag
Den första artikeln jag tycker att ni ska läsa är ett debattinlägg angående läraryrket. Jag tycker att författaren har en viktigt poäng! Jag och en kollega titta på varandra härom dagen och konstaterade i frustration att vi inte har tid för vår undervisning längre. Det vi gör just nu är: planering (av workshops, examinationer, scheman odyl inte våra lektioner), rekrytering/marknadsföring, betyg- och utvecklingssamtal, elevärenden, Gy-11 och vi sitter på diverse möten. Men det jag vill är att jobba med dansen, mina lektioner och arbeta med att utveckla mina elever och mig själv. Den här artikeln ifrågasätter hur  läraryrket idag är utformat och att allt mer av vår tid går till byråkrati. Man frågar sig varför unga idag inte väljer att  bli lärare  längre. Jag tycker att det är värt att fråga sig också varför ska man stanna kvar som lärare? Om jag inte får jobba med mitt ämne eller i lärande situationer, varför ska jag då vara lärare? Att vara lärare är en färskvara det borde vara en självklarhet att det skulle ingå i våra tjänster att hålla oss uppdaterade i våra respektive undervisningsämne men också i pedagogik och annat som är nära kopplat till vår undervisning. Kan jag tycka! Men tiden finns inte!
http://www.corren.se/asikter/debatt/lararyrket-ar-hotat-5971751-artikel.aspx

Den andra artikeln handlar  om Danscentrum Stockholm som är en fantastisk och ovärderlig organisation för dans i och utanför Stockholm som står inför risken att förlora sina lokaler. Jag har själv både hyrt studio där och tagit klass där och vet att det är inte lokaler som står tomma!

http://www.dn.se/kultur-noje/scen/dansare-hemlosa-nar-bidrag-dras-in


Håll ut en dag...kanske redan imorn så kommer det ett strålande positivt blogginlägg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar