Sidor

24 juni 2012

Japan


Alla som känner mig vet att jag har en alldeles speciell relation med ett visst land, Japan. Nu i helgen fick jag leva ut detta lite extra mycket (och nördigt) på Yasuragi Spahotell. Nästan som att vara i paradiset. Poängen med hotellet är att det är inspirerat av Japansk kultur i inredning, mat, spa, utställningar, design, trädgård osv. Alldeles fantastiskt tycker jag som inte varit i det verkliga Japan…än. När jag gick i, gissar jag, mellanstadiet så skulle vi skaffa oss brevvänner. Jag skrev med en flicka i just Japan så det var väl där det hela började. Idag har jag tyvärr tappat kontakten med henne och hennes brev ligger i en låda någonstans i källaren. Men jag minns breven så väl, det tunna pappret, skrivstilen, små bokmärken som jag fick i present och de speciella kuverten med frimärkena som man använde. Jag minns att på gymnasiet så tittade vi på film hemma hos min kompis Robban, Kurosawa, coolt tyckte jag. När jag som 20-åring började plugga konstvetenskap på universitetet så lades inte särskilt mycket tid på Japansk eller asiatisk konst men det lilla jag fick tog jag till mig. Som C-uppsats skrev jag om hur mangan påverkar den samtida Japanska konsten. Själva uppsatsen är skitdålig, tycker jag idag men den blev godkänd. Själv förtrollades jag helt av manga, animé och Japan. När jag senare for till Trinity Laban Conservatoire of music & dance för att fortsätta med dansen så blev några av mina närmsta vänner där två japanska tjejer, Tomoka och Maiko. Vi höll kontakten ett tag efter utbildningen men sen gifte sig Tomoka, Maiko for till USA och vi tappade kontakten. Min fascination för Japan består. Efter den här helgen vill jag ändra om hela mitt hem för att göra det mer japanskt men nöjer mig med lite smått och gott som jag införskaffade på hotellet. Kanske är det dags att börja spara pengar till den där resan som jag någon gång bara måste få göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar