Sidor

3 apr. 2013

Frankrike

Det här skrev jag igår, tisdag 2 april,

Väckarklockan ringde kl 3.45 idag, 4.20 hoppade jag in i taxin och sen flygbussen och sen förstås flyget. Destinationen är en stad i Frankrike som heter Le Creusot men första anhalten är Paris och det är här jag sitter nu. Väntar på tåget som ska ta mig vidare. Orsaken till resan är Festival International de vidéo danse de Bourgogne, en internationell, om än småskalig (verkar det som), dansfilms festival och 3 dagars workshop för nyetablerade dansfilmare och dessutom en dansfilms konferens. I och med att jag med min masterutbildning försöker ge mig in i denna bransch, dansfilm, och även ska lyckas prestera minst en vetenskaplig essä på ämnet så är ju detta helt perfekt. Allt, eller åtminstone mycket, koncentrerat till några dagar. Kan det bli bättre? Nej, kanske inte. Hur som helst så är det här ifrån jag nu ska rapportera i några dagar! Workshop, dansfilm och Frankrike alltså!  Men först är det väl bäst att jag tar mig till rätt stad.

Nu tänker ni vad hände sen? Och varför publicerades detta inte igår? Jo, men jag hittade till rätt stad, Le Creusot. En stad som ingen egentligen åker till om man inte måste, känd för ingenting. En gång i tiden så fanns det en massa industri här, inom stål, gott om jobb och blomstrande ekonomi. Men det var förr, nu är det hög arbetslöshet och många flyttar här ifrån. Egentligen ligger staden ganska bra till mittemellan Paris och Lyon längst med snabbtåglinjen, tgv. Och här för 5:e året så drivs en dansfilmfestival och i år även med en workshop och en konferens. Att jag har hamnat här känns lite bisarrt, ensam svensk och skandinav som dessutom inte pratar franska, knäppt. Jag bor på ett av stadens billigaste hotell, sunkigt, nedgånget och med en wifi som minst sagt fungerar nyckfullt. När jag anlände igår var jag så sjukt trött (2 timmars sömn och 12 timmars resa kan göra det med en människa) att jag fällde en tår över sunkigheten och tänkte byta hotell. Men nej jag är kvar och nu har rummets enda lampa gått sönder så badrumslampan i kombination med tv:n får stå för ljuset. Man får helt enkelt vad man betalar för!

Igår kväll blev jag inbjuden att följa med Marissa och Franck som driver festivalen på middag tillsammans med två andra deltagare i workshopen. Dessutom visades en dokumentär om Anna Harpin som startskott för festivalen. Idag har vi i workshopen bland annat diskuterat hur man finansierar dansfilm internationellt. Det här är en internationell festival men deltagarna i workshopen är mestadels fransmän, de andra kommer ifrån Spanien, Brasilien och Belgien, alla utom jag pratar franska. Denna första workshopdag har varit intressant, intensiv och lång, med en hel del språkliga otydligheter. Förhoppningsvis, om wifi vill, så kan jag i morgon rapportera om dag två.
God Natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar